Prohledat tento blog

pondělí 7. května 2018

Domácí prací prášek na bílé prádlo

Výroba: 17.1.2018

Prací prášek na bílé prádlo se mi velmi osvědčil, je to takový malý zázrak, který dělá kouzla jako prací prášky v reklamě. Samotnou mě překapilo, jak dobře pere a jak při jeho používání mizí z prádla i "stoleté" skvrny. Z dětského oblečení se vypraly několikaleté fleky od jídla, které jsem se marně pokoušela odstranit zaručenými odstraňovači skvrn z obchodu, ani wanish si s nimi neporadil, takže jsem ani neočekávala, že domácí prací prášek by s nimi něco zmohl. 

Ještě malá finta, která mě napadla u obzvlášť zaflekatělých madeirových šatiček. Namočila jsem je do teplé vody, celé je posypala tímto pracím práškem, smotala je válečku (jako když se zastara kropilo a vlhčilo prádlo na žehlení), nechala den a noc působit, pak vyprala. A skvrny opravdu zmizely, do jedné!  Vím, že to zní až moc idylicky, až moc dokonale, ale opravdu byly pryč. 

Od té doby sypu prášek rovnou na prádlo. Jednu dávku na prací cyklus rozsypávám na ty místa oděvu, které se dětem obzvlášť povedlo vybarvit.



iNGREDICENCE

100 g mýdlo na praní
2000 g prací soda (= uhličitan sodný)
1000 g jedlá soda (není nutné, lze nahradit prací sodou)
500 g bělič (= perkarbonát sodný) 
20-25 g TAED

Mýdlo nastrouhat, kombinovala jsem jemné struhadlo s hrubým, neb na jemném to šlo velmi pomalu. Možností je také mýdlo rozmixovat, pokud máte dostatečně výkoný mixér nebo například sekáček na oříšky, kostku mýdla nakrájet na menší kousky, podle výkonnosti vašeho přístroje, já krájím na asi 0,5 cm plátky a přitom se mýdlo samo rozpadá na menší úlomky, které pak jdou dobře rozmixovat.


Doporučuji při odsypávání a míchání jednotlivých dílů mít na obličeji ochrannou roušku. Nebo obyčejný šátek zavázaný přes nos a ústa. Při přesypávání i samotném míchání se z prášků zdvihá jemný prach, který v nose nepříjemně štípe a určitě není dobré jej zbytečně dostávat do dýchacích cest. 

Všechny složky pořádně promíchat v nějaké velké míse a pak přesypat do dózy či jiné dobře uzavíratelné nádoby. Já použila láhev od tekutého pracího prášku. Prací prášek jsem do něj přesypala pomocí trychtýře a naběračky. Pokud by se Vám v trychtýři směs zasekla, stačí jej prošťouchnout třeba jídelní hůlkou, která je dostatečně dlouhá a také pevná narozdíl od obyčejné špejle.

Používám takové ty velké láhve od tekutých pracích prášků, u kterých jejich víčko zároveň slouží jako odměrka - jeden uzávěr jedna dávka na pračku. Sypu rovnou do bubnu na prádlo. Pokud je některý kousek oblečení silně zašpiněný, nasypu prací prášek přímo na tento kus oděvu, na skvrnu. Ke skladování namíchané drogerie používám také větší barely (jako ty od vody se širokým hrdlem) či kanystry, ve kterých mi posílají z eshopu pěti a deseti kilová balení právě na výrobu těchto prostředků do domácnosti.

Obecně k jednotlivým složkám prací prášku na bílé prádlo


- prací soda změkčuje vodu, tím se dosáhne lepších pracích výsledků 
při stejném množství prášku, navíc měkká voda je prodlužuje životnost pračky
perkarbonát se používá jako bělič
na 1 kilo perkarbonátu sodného přidat 50 gramů TAED (tj. 5% TAEDu)
TAED aktivuje učinnost perkarbonátu sodného už při 30°C, bez něj je nutno prát 60°C, abychom dosáhli bělícího účinku perkarbonátu sodného, tedy aktivovali chemickou reakci, kdy se perkabonát sodný rozkádá na sodu a peroxid vodíku, který má bělící účinky.

Domácí prací prášek návod postup ekologický diy šetrný

Žádné komentáře:

Okomentovat