Prohledat tento blog

úterý 20. března 2018

Domácí prášek do myčky na nádobí / návod

Vyrobeno: 15.3.2018

Po dvou letech používání tohoto prášku do myčky na nádobí, jej můžu s klidným svědomím doporučit dál jako ekologický a opravdu účinný mycí prostředek pro myčku nádobí. 


Oproti původnímu receptu, který možná vyčtete z etikety na jedné z lahví na fotografii, nepřidávám do něj kuchyňskou sůl. A to z toho důvodu, že je v něm zbytečná. V některých receptech se uvádí, že má chránit vnitřní útroby myčky před vodním kamenem, protože změkčuje vodu. Ale když jsem se do problematiky "soli do myčky" ponořila hlouběji a prokonzultovala ji i s opraváři těchto spotřebičů, došla jsem k závěrům, že:
1. běžná kuchyňská sůl není tak čistá a může obsahovat přísady, které naopak myčce neprospívají. 
2. je důležité, aby sůl byla v zásobníku na sůl, ze které si myčka bere vodu během mycího cyklu a právě tato voda, pak vstupuje do odstřikovacích ramen, a tím se tedy do útrob myčky dostává voda již solí změkčená. Pokud v zásobníku sůl chybí, vstupuje do útrob myčky voda nezměkčená.

 Z vícero zdrojů jsem byla také ujištěna o tom, že tablety, gely a prášky obsahující sůl (vše v jednom) nevykompenzují nepřítomnost soli v zásobníku myčky. 

Potvrzuje to i moje zkušenost v tom, že pokud nám došla v zásobníku sůl, znatelně se zhoršila kvalita umytého nádobí, ať už jsme používali doma vyrobený prášek do myčky anebo komerčně prodávané tablety obsahující také sůl do myčky. 



Recept na prášek do myčky na nádobí:

- 1 díl kyseliny citronové - bělí, dezinfikuje, odstraňuje vodní kámen, změkčuje vodu, 
2 díly jedlé sody (= soda bicarbona = hydrogenuhličitan sodný), odmaštuje, abrazivní účinek, pomáhá odstranovat skvrny, pachy
2 díly práškové sody, nebo prací sody - obě změkčují vodu

Zvlášť pokud připravujete velké množství do zásoby, doporučuji při odsypávání a míchání jednotlivých dílů mít na obličeji ochrannou roušku. Nebo stačí obyčejný šátek zavázaný přes nos a ústa. Při přesypávání i samotném míchání se z prášků zdvihá jemný prach, který v nose nepříjemně štípe a určitě není dobré jej zbytečně dostávat do dýchacích cest. 

Vše řádně promíchat. Nejlépe se mi osvědčilo promíchávat směs ve velké míse, poté pomocí trychtýře a naběračky přesypat do připravených nádob. Já k tomu využívám velké láhve od tekutých pracích prášků, u kterých jejich víčko může sloužit zároveň jako odměrka. Také používám větší kanystry, ve kterých mi posílají z eshopu pěti a deseti kilová balení právě na výrobu těchto prostředků do domácnosti. Z těchto větších nádob si pak prášek přesypávám do menších lahví. 


Výborně se mi osvědčily plastové láhve od kečupu. Jejich víčko má záklopku pro jednu malou dírku, tou se dá prášek vyfouknout na koše s nadobím. Jedné dávce odpovídá asi 4-5 zmáčknout láhev. Pokud je v myčce mastné nádobí, například pánev od smažení,  přidávám trošku jaru o velikosti zrnka hrášku, jinak je možné jar vynechat.


DIY návod postup rady tipy na výrobu vyrobu domácího pracího mycího prášku do myčky na mytí nádobí ekologický mycí prostředek 


2 komentáře:

  1. Ahoj, děkuju za skvělý tip! Zrovna jsem si totiž pořídila svou první myčku (tuhle) v životě a ráda bych už od začátku používala něco více přírodního, než ty kapsle z obchodu. Nevíš, jestli to má i nějaký vliv na životnost myčky? Jestli je tenhle handmade prášek šetrnější i k té myčce? Ještě jsem našla, že do myčky je dobrý i jablečný ocet, neslyšela jsi o tom? Díky a hezký den, Majda :).

    OdpovědětVymazat
  2. ahoj, jsem ráda, že jsem mohla někoho inspirovat.Kouzlo doma vyrobeného prášku do myčky jsem objevila před pár roky také s koupí první myčky:)

    Z toho, co jsem načetla, na životnost myčky má vliv především používání soli v zásobníku, (nikoliv v samotné kapsli), sůl vodu změkčuje. Obecně platí čím tvrdší voda, tím více vodního kamene se ukládá v utrobách myčky (například můžou se ucpat trysky u otočných ramen - voda do nich natéká přes zásobník, ta je díky přítomné soli změkčena, proto pokud někdo používá tablety "vše v jednom" a v zásobníku nemá žádnou sůl, myčka se ničí).

    Jablečný ocet anebo ocet lihový (je levnější), obecně se ocet používá jako přírodní leštidlo. Já s ním ale zkušenosti nemám, nádobí neleštíme.

    Jinak jestli tě zaujala výroba domacího prášku do myčky, lukni i na návod na výrobu pracího prášku, zvlášť ten na bílé prádlo je úplně super na zašlé skrvrny a tak https://sijetosemnou.blogspot.com/search/label/02-05%20prac%C3%AD%20pr%C3%A1%C5%A1ky%20a%20gely.

    OdpovědětVymazat