Prohledat tento blog

úterý 18. dubna 2017

Domácí zubní pasta - testovací verze

Vyrobeno 18.4.2017

Dnes se mi povedlo namíchat ingredience, které už mám doma dlouho připraveny, pro výrobu zubní pasty a první test zubní pasty proběhl úspěšně.


Po dlouhém načítání a hledání na internetu jsem si vzala z každého receptu něco a namíchala jsem zubní pastu vhodnou i pro děti tak, aby nebyla nepříjemně slaná, ani peprmintově pálivá a aby neobsahovala brousící bělící složku. Tou bývá ve většině doma vyráběných pastách jedlá soda.

Jedlou sodu jsem vynechala záměrně. Osobně mi přijde jako dobrý pomocník do domácích čistících prostředků, ale do kosmetiky pro každodenní používání ne níúplně vhodná. Z vlastní zkušenosti bych ji vůbec nepoužívala na mytí vlasů, i když je tak často při no poo  metodách (mytí vlasů bez šampónu)doporučována. Právě po této mé špatné zkušenosti jsem si o jedlé sodě začala hledat na internetu více informací a došla k závěru, že do kosmetiky pro každodenní užívání nepatří. 

Je sice spousta receptů, které z ní vychází při výrobě zubní pasty, ale po té co jsem si o ní načetla jsem usoudila, že její použítí je diskutabilní (některé ze článků tadyzde, tadytu,...).  Příliš velké množství jedlé sody poškozuje sklovinu a při každodením používání ji obrušuje přespříliš, proto ji někde nepodoručují používat vůbec a často se v už v receptech vyskytuje informace, že její množství nemá být příliš velké. Co je ale velká dávka a co malá si netroufám testovat na své sklovině a na mých dětech, proto jsem ji nahradila čistým kosmetickým jílem z Utahu, který jsem dostala od kamarádky, spolu se zubní pastou vyrobenou z tohoto jílu. Ta mi vyhovovala, ale byla slaná a lehce mint. To by dětem nechutnalo. Stejně tak poslouží bílý či zelený jíl, který se u nás prodává.

Inspirovala jsem se různými recepty a informacemi v nich o jednotlivých složkách, stačí zadat do vyhledávače "domácí zubní pasta"  anebo "diy zubní pasta" a objeví se spousta odkazů (klik, klik dodruhé, klik potřetí, počtvrté, popáté a tak dál)

Můj recept:

3 polévkové lžíce kokosového oleje
9 lžiček jílu
2  rovné lžičky xitol
3 kapka hřebíčku 
4 kapky skořice


Všechny ingredience jsem nakoupila v potravinářské nebo alespoň kosmetické kvalitě na Fichemě.


Z Redmondské jílu jsem od kamarádky jednou dostala také přírodní zubní pastu, která mi sice vyhovovala, ale jíl sám osobě dělal zubní pastu slanou, což by našim dětem vadilo. Proto jsem hledala způsob, jak pastu osladit. Zjistila jsem, že běžně se k tomu používá přírodní sladidlo xylitol. Jeho vliv na lidské zdraví jsem si ještě ověřila na stránkách Zdravá potravina, kde je považován v běžných dávkách za neškodný. Pro úplnost uvádím, že byl jeden čas podezřelý ze škodlivosti, ale v následujcích studiích to nebylo prokázáno.  


Dívala jsem se, že toto sladidlo používá ve své zubní pastě z  přírodní řady Alverde také DM drogerie. Děti vedu k tomu, aby zubní pastu nejedly, ale vyplivovaly. Z těchto důvodů jsem se rozhodla xylitol použít. Také nám už došla dětská zubní pasta a námi kupovaná Alverde xylitol obsahuje tak jako tak.

 Do budoucna bych tuto látku přeci jenom nahradila něčím jiným, látkou zcela bez otazníků visících ve vzduchu. Pokud máte nějaký tip, jak to udělat budu ráda, když se o něj se mnou podělíte.



 Zpět k receptu. Kokosový olej jsem mírně zahřála, aby se rozpustil. Pak do něj přidala xylitol, rozmíchala jej a poté po lžičkách přidávala jíl, který jsem taky rozmíchávala do krémovité pasty. Přidala pár kapek hřebíčku, který má posilovat dásně, působí také jako prevence proti paradentóze. Protože samotna vůně a chuť hřebíčku by dětem nevyhovovala, přidala jsem pár kapek skořice, která ve spojení s hřebíčkem zubní pastu hezky rozvoněla do jemných tónů.

Pomocí aplikátoruz dětských sirupů proti kašli (střikačky s větší dírkou) jsem naplnila prádzné obaly od dětských zubních past (Alverde), které mají o něco větší otvor než samotný aplikátor a jsou vhodnější než obaly s menšim otvorem. 

Určitě jde zubní pastu uskladnit i v uziviratelném kelímku anebo obal od zubní pasta nahoře ustříhnout a naplnit jej větším otvorem. Ten pak uzavřít potravinářskou svorkou. Já tento způsob pro dětskou zubní pastu zavrhla, protože si dovedu představit, jak by mi naše dětské trio předvedlo nepočet lepších způsobů pro využítí svorky.


A jaké jsou vaše zkušenosti s domácí výrobou zubních past a přírodní kosmetiky vůbec? Vyrábíte si ji doma, kupujete si ji, nebo to neřešíte vůbec?


klíčová slova:  diy návod postup recept na domací doma vyrobená hand made zubní pasta pro děti dětská paradentóza jedlá soda jíl

5 komentářů:

  1. Tedy, Janičko, smekám. Do pasty jsem se ještě nepustila, i když muž už několikrát předával informace. Jsi borka. Kdes čerpala o sodě? S Fichemou máme taky dobré zkušenbosti.
    Sladit stévií nebo lipií by nešlo? Nestačila by pouze vůně hřebíčku a skořice? Dětem asi ne..
    A jaké máš zatím dojem? A co rodina, uvítala pastu? Od kolikati let dětem dáváš pastu, Jani? Váhám, zda už malému princi ano či ne.
    Krásné jarní dny(u nás 10cm sněhu:-)
    Bohunka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ahoj Bohunko, taky mě donutily okolnosti. Kupovaná pasta došla a už dlouho jsem se odhodlávala zkusit vyrobit domácí. O sodě jsme četla na internetu, odkazy na některé články jsem přidala do článku nahoře. JInak jsem i hodně načítala o sodě v souvislosti s no poo metodou. osobně mi to vlasy hodně zničilo, když jsem to zkoušela (první týdny dobré, pak strašně přesušené atd., proto jsem hledala a četla o ní proč ji nepoužívat, jak funguje její pH na vlasy a co nimi dělá, soda a pak ocet a proč by se neměla používat), vím, že někdo je s ní spokojený, u mě teda zafungovala přesně opačným způsobem než jak sjem si přála.
      Děti z ní byly nadšené, dokud ji neochutnaly, oproti kupovaným na kterou jsou zvyklé, tak tato má takovou lehce slanou chut i přes sladidlo, i pro mě je to nezvyk, ale děti neznaji nic jineho než komerční zubní pasty, které jim "chutnají" k nakousnutí... chystám se ještě testovat s nima a pak napsat článek a postřehy po týdnu dvou, zubní pasty v akci.

      Téda tolik sněhu?! tady jenom zima, včera jsem začala přitápět.

      Vymazat
    2. tak jsem se rozepsala, až jsem zapomněla odpovědět na to od kolika let dávám dětem zubní pastu. Popravdě nemám to nějak striktně stanoveno, typuju, že tak od 1,5 roku jsem asi začala dávat. Nejmenší zatím čistíme jenom kartáčkem namočeným do vody. Přiznám se, ani nevím, kdy je "správné" s ní začínat a po přečtení tohoto článku http://www.tyden.cz/rubriky/zdravi/stomatolog-cistete-si-zuby-bez-pasty_355520.html na používání zubní pasty ani netlačím, obecně mi asi přijde nejlepší používat olej, kokosový. Vychází z toho myslim i aujuverda, po ranu deset minut prevalovat v puse lok oleje, pak vyplivnout. Kamaradka zkousela mesic a byla spokojena, akorat to bylo neprakticke s vyplivovanim do sklenicky a skladovanim pouziteho oleje, takze pak prestala. Nechtela plivat do umyvadla, aby nezanasela odpad. promin za preklepy, pisu s malou na kline, j

      Vymazat
    3. Dětské jsou navoněné až hrůza. Mě radila zubní Paradontax, ta je tedy hodně slaná, chvíli jsem ji používala, teˇd používám s holkama obyč a malému princi pouze vodou. Ten olej používala babička a muž, já to zkusila parkrát, nějak mi nešlo 10min nemuset nikomu na nic odpovídat a něco řešit po ránu.
      Většina sněhu dnes na sluníčku zmizela, ale taky topím.
      Krásný víkend.
      Bohunka

      Vymazat
    4. Musím se smát, taky jsem to ještě nezkusila, převalovat 10 minut olej v puse, musela bych si na to hodně přivstat, abych chytla 10 ranních minut bez nutnosti mluvit, odpovídat dětem, běhat po bytě oblékat, přebalovat, chystat snídani. Zní to neskutečně, ale mám problém i během dne vyškudlit 15-20 nerušených minut vcelku na zacvičení si bez nutnosti někam odbíhat, mluvit apod. U nás dnes už taky bylo krásně, slunko a i tepleji. Krásný víkend! Jana

      Vymazat