Prohledat tento blog

pátek 19. května 2017

Opalovací krém pro celou rodinu

Vyrobeno:Pátek 19.5.2017

Před pár lety jsem vyrobila pro naši rodinu první opalovací krém. Osvědčil se. Recept i informace a rady vyčtené z internetu jsem sepsala v tomto článku. Používali jsme ho i pro tříměsíční miminko. Samozřejmě, vzhledem k nízkému UV faktoru byl pro nejmenší jako doplňkový prostředek ochrany před sluníčkem. Záměrně jsme ji na sluníčku nenechávali a snažili se ji držet ve stínu, což u tak malého miminka není problém. Kočárek jsme stínili na přímém slunci sluneční clonou (z bavlněné látky, clony s UV faktorem mi přijdou v našem pásmu zbytečné), popřípadě oblékala teňounké košilky s dlouhým rukávem a kalhoty.


Tento způsob ochrany před sluníčkem mi přijde lepší než používání běžně prodáných krémů, které krom jiného obsahují nebezpečné nano částice a to většínou i přes bezpečně se tvářící nálepku na obalu Bio, přírodní krém apod. O jejich negativním vlivu na lidské zdraví je na internetu mnoho článků, například: "... totiž suroviny, které se k výrobě těchto látek používají, již testy na toxicitu proběhly a to bez ztráty kytičky. Týká se to i zde propíraného ZnO. Bylo to v době, kdy nikdo nepředpokládal, že tatáž látka nabude zcela jiných vlastností, když jí mlynář semele ještě jednou a z titěrných částeček udělá ještě o něco titěrnější. Pro stávající legislativu to je ale chemicky stále tatáž látka... 
 ... Zato stříbro a ZnO v buňce produkují volné radikály a „reaktivní kyslík“ je zvlášť ochotným ničitelem DNA. Bohužel se právě těch organismus těžko zbavuje a tak se v  tkáních hromadí..." (zdroj).





Pokud se rozhodnete přidat oxid zinečnatý pro zvýšení UV faktoru na 30, pak vězte, že se mi v jedné diskuzi dostalo ponaučení, že pokud nemáte speciální, dostatečně výkonnou, aparaturu, nedocílíte rovnoměrného rozptýlení oxidu zinečnatého v krému a krém tedy bude místy "děravý", oxid zinečnatý totiž není rozpustný ani v tucích ani ve vodě, proto je nutné ho v přípravku rovnoměrně rozmíchat, na což ale údajně obyčejný tyčový mixér natož hmoždíř nestačí. Jestli k této problematice víte něco víc, budu ráda, když se v komentářích o své informace podělíte.

A teď vzhůru na recept! 

Včelí vosk z Utahu byl dárek od kamarádky. 


Postupně jsem přidávala jednotlivé oleje a včelí vosk. Nejprve se mi povedlo ukrojit přesně 30 gramů včelího vosku a pak už jsem jenom přidávala jednotlivé oleje. Na fotografiích je vždy vidět o kolik gramů celá směs po přidání daného oleje váži (nikoliv kolik daného oleje jsem přidala - např. k 30 gramům včelího vosku jsem přidala 55 gramů olivového oleje, celkem směs v hrníčku váží 85 gramů atd.). Původně zamýšlenou skladbu ingrediencí jsem v průběhu přidávání olejů ještě obohatila o čistě kokosový olej, kakaové máslo a olej z hroznových semínek.




  


Tady jsem přidala již namíchaný Bio kokosový olej (70%) a bio slunečnicový olej (30%). Z přední etikety se olej tváří jako čistě BIO kokosový.



Abych nemusela po celou dobu držet plecháček v ruce, vhodila jsme na dno hrnce víčko ze zavařovací sklenice a plechaček jím podložila.


Oleje s včelím voskem jsem zahřívala ve vodní lázni a snažila se po dobu 20 minut udržet teplotu celé směsi na 70°C, vyčetla jsem to zde. To je teplota, při které by se měli zničit mikroorganismy a tím se má zaručit nekazivost krému. 


Pro Vaši orientaci a pro moje další "vaření" krému, zpočátku jsem měla indukci  Ikea nastavenou na stupeň 4.


Teplota po asi pěti minutách překročila 70 °C, proto jsem ji snížila na stupeň tři a nastavila si upozornění na 15 minut.




Současně mi přišlo, že bych krému mohla vytvořit víc. Proto jsem do směsi přidala dalších 116 gramů kokosového oleje. 


Jeho přidáním jsem celou směs ochladila. Indukce i na třetím stupni směs zahřívala na teplotu přes 70°C. Ideální by asi byla dvojka. 


Směs olejů by se měla průběžně míchat, já zamíchala jen párkrát. Po 15 minutách byl na povrchu směsi stále malý kousek nerozpuštěného včelíh vosku. Po krátkém míchání se celý rozpustil. 



Vymyté a vyvařené skleničky od krémů (sklo, ne plast).


Pak jsem nechala směs chladnout a občas promíchala. Když byla teplota okolo 45°C přidala jsem vitamin E, tea tree olej (aby byl opalovací krém i jako mírný repelent proti klíšťatům), pár kapek rozmarýny. Silici ylang ylang, která má uvolňovat strnulý výraz ve tváři a napjetí v ní, se mi nepovedlo otevřít, což mi způsobilo ještě napjatější výraz ve tváři.

Směs se má do kelímků a lahviček plnit až dosáhne její teplota klesne pod 30 °C a zavřít víčkem teprve tehdy, když zcela vychladne.

Žádné komentáře:

Okomentovat