Prohledat tento blog

středa 8. února 2017

DIY separační pleny z recy látek

Vyrobeno 31.1.2017

Při šití mi zůstávají doma kupy odstřižků a látek, které je mi líto vyhodit, že by se jednou mohly hodit, ale zároveň se mi začínají za ty roky kupit v různých koutech, ve skříních. Většinou to jsou zbytky rozstříhaných bavlněných triček, které jsem použila na úpravu oblečení pro děti. 
Když nám před Vánoci došly separační pleny a z eshopu už by nestihly dojít
a jet pro ně do města se mi nechtělo, napadlo mě, využít tašky plné odstřižků.

Pro ty, co neznají separační plenu - je skvělá věc při balení dětí do látkových plen. Je to tenká vrstva většinou netkané textilie, která má za úkol zachytit stolici miminka. Tím ušetří hodně práce, času i vody s následným přepíráním látkové pleny. Jednoduše separační plenu i s nadílkou vyhodíte. Pokud ji děťátko jenom počůrá, vyperete a používáte dál.



Minimální rozměr, který stříhám je asi 30 krát 22 cm, ideální je pak 45(50) krát 30 cm. Přičemž pokud stříháte z úpletu, je třeba počítat s tím, že praním se okraje obdélníku trochu srolují a rozměr obdélníku se reálně zmenší o 2-3 cm, proto se nebojte střihnout klidně více do šířky. Zpočátku větší stranu obdélníku, můžete podhnout dovnitř pleny.

Po odstřižení dolního části trika využiji i jeho vršek. 


 U dětských triček postupuji tak, že je rozstřihnu v jejich středu.


Pak přestřihnu boční šev u rukávů.



Dál už nezastřihávám, nevadí mi, že separačka nemá přesný tvar obdélníku. Vzhledem k tomu, k jakému konci je odkázána (a často i velmi rychlému), přijde mi to zbytečně vynakládaná energie.

Na doma to úplně stačí, a do města a na procházky mám dané bokem separačky střižené do úhledných obdélníků. Při skládání pleny přečnívající okraje zahnu.



Obdobně jde na seperačku použít i fleecové mikini, tepláčky, starou deku... Fleecové seperačky se hodí hlavně na noc anebo na dlouhé procházky bez možnosti přebalení. Fleece má tu dobrou vlastnost, že propouští vlhkost dál do savých vrstev pleny a přitom sám zůstává suchý a tím i zadeček děťátka.


Pokud budete stříhat separečky i z bavlněného plátna (tedy ne z úpletu, tričkoviny), počítejte s tím, že nezačištěné okraje můžou při praní pustit sem tam nějakou nitku na ostatní pleny. Tričkovina, úplet, ani fleece to nedělá.
diy návod výroba postup separační plena plenka separačka recy recyklace látek triček trik tepláků tepláčků

4 komentáře:

  1. Jé, tak takhle jsem to měla u malého prince přesně tak. Využití do poslední nitky:-)
    Super, Janičko.
    Krásné dny.
    Bohunka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vidíš a mě to napdalo až teď, u třetího a ještě to bylo pod tlakem, tj. urgentní nedostatkem těch kupovaných. Psala jsem ti o víkendu mail, papa, j

      Vymazat
  2. No to je nápad! :-) Na první dceru jsem měla taky látkové separačky, nastříhané ze starého povlečení, ale patlala jsem se s obšíváním a pokakané jsem prala... a přitom tohle je krásná likvidace zbytků toho typu "co kdyby se to hodilo". Třetí dcera si plen ještě užije dost, tak prohrabu skříně se zbytky. Díky za nápad! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jéé, tak to mám radost, že to šířím dál do praxe. Je fakt, že jsem si u dcerky taky našila pár látkových separaček, ale bylo mi je pak líto vyhodit, takže jsem přepírala, až jsem je povýšila na vkládačky a teď už dávám jen ty nezačištěné zbytky a ty v některých dnech mizí rychlostí světla:) udělolo mi to krásný vítr ve skříních, zmizelo už několik tašek odstřižků schovaných "na někdy".

      Vymazat