Prohledat tento blog

středa 15. února 2017

Dětský narozeninový (raw) dort

Vyrobeno 10.2.2017


V den prvních  narozenin jsem hledala, trochu v časovém presu, recept na zdravý narozeninový dort. Musel být hotový dřív než se malá oslavenkyně probudí, musel být z domadostupných surovin, aby nebylo potřeba šlehat, třít, hnětat, neb jsem měla po ruce jenom tyčový mixér, taky musel být bezlepkový (pro tatínka), bezlaktózový (pro mě) a bez přidaného cukru (pro oslavenkyni). 

 Ač to nebyl záměr, nakonec mi ze všech možností vypadly raw dorty.
I když můj nakonec úplně raw (tj. připraven tak, aby potraviny nebyly při přípravě vystaveny teplotě vyšší než 42°C - či tak nějak), neb jahody z mražáku nechtěli ani po hodině povolit a naopak ještě ztužily kokosový olej. Proto jsem celou směs zahřívala na plotýnce a nejspíš na více stupňů.


Nakonec jsem našla hodně jednoduché recepty (zde), které vycházely vždy ze stejného korpusu (mák, datle) a krém byl většinou hodně ovocný (banán, jahody, borůvky), 1 hrnek přes noc máčených kešu oříšků, pár polévkových lžic kokosového oleje a pak porůznu citrónová šťáva, vanilka, ... Bohužel se mi nepodařilo znovu najít stránky s recepty. 



Dort slavil velký úspěch, všichni si přidali aspoň jednou. Proto tady pro Vás a taky pro sebe ukládám můj volný recept, který byl inspirován raw dortovými recepty z jednoho blogu. Přizpůsobila jsem jej tomu, co jsem měla zrovna doma, místo citrónové šťávy jsem dávala pár kapek pomerančové a trochu kokosového mléka, protože ani pomerančů už nebylo dostatek. Den předtím jsem si namočila nesolené pražené arašídy s hrozinkami s tím, že je na něco do dortu využiji.

Vznikl z toho můj recept by oko (nevážený, neměřený, tak budu udávat moje nynější odhady).

Korpus

asi 200 gramů nesolených pražených arašídů
1 hrnek hrozinek
1 hrnek mletého máku
200 - 250 gramů strouhaného kokosu

Krém banánový

5 zralých banánů (koupila pár dnů dopředu a nechala je dojít do měkka, do žluta)
1 menší šálek kešu oříšků (namočné 1-2 hodiny předem)
1/2 pomeranče - na šťávu
1 polévková lžíce domácího vanilkového extraktu
1 zarovnáná polévková lžíce medu (děti trochu kuckali, tak jsem jim tam lupla medicínu) 
3 polévkévého lžíce kokosového mléka nebo vody
5 polévkových lžic tekutého kokosového oleje

Krém jahodový

350 gramů jahod
2 zralé banány
1 menší šálek kešu oříšků (namočné 1-2 hodiny předem)
1/2 pomeranče - na šťávu
1 polévková lžíce domácího vanilkového extraktu
1 zarovnáná polévková lžíce medu (děti trochu kuckali, tak jsem jim tam lupla medicínu) 
5 polévkových lžic tekutého kokosového oleje

Den předem namočené arašídy spolu hrozinkami jsem znovu propláchla vodou a slila ji co nejvíc to šlo, zbylo mi na dně asi 1 cm vody, rozmixovala tyčovým mixérem na pastu. Během mixování jsem nepřidávala kokos ani mák, aby směs nebyla moc hutná a abych nezavařila mixér. Jakmile mi vznikla vláčná pasta, vsypala jsem mák a kokos od oka tak, aby hmota byla co nejmíň vodnatá. Počítala jsem s tím, že kokos s mákem přebytečnou vodu nasají.



Směs jsem napěchovala do dortové formy, pěstí ji stlačila na asi 1 cm silný plát. Formu není potřeba vymazávat, směs je dost olejnatá sama o sobě. Zbytek hmoty jsem dala na dno skleniček na "poháry".

Korpus dala do lednice odpočinout a pustila se do přípravy banánového krému. V hrnci, ve kterém jsem měla namočené arašídy s hrozinkami, jsem lehce zahřála kokosový tuk, aby získal tekutou konzistenci, přidala všechny ingredience a malinko přilila kokosového mléka z konzervy. Vše rozmixovala do hladka, nalila na korpus a dala do mražáku odpočinout.


Mixér už byl hodně zahřátý, dala jsem si asi hodinovou pauzu. Do hrnce jsem dala všechny ingredience. Po hodině byly jahody stále zmrzlé, proto jsem celou směs zahřívala na plotýnce, až jahody povolily, kokosový olej se rozpustil, vše promixovala a nalila do dortové formy a znovu dala do mražáku, nechala jej tam asi 15 hodin. Druhý den ráno jej dala z mražáku do lednice, ozdobila jahodami a nechala jej v lednici na 4 hodiny povolit. Přesto byla banánová (prostřední) vrstva ještě zmrzlá, o dvě hodiny později už byl dort tak akorát rozmrzlý.


Zbytky krémů jsem postupně odlévala do skleniček se zbytkem korpusu. Korpusová vrstva ve skleničkách byla příliš vysoká, krém jí nemohl zcela prostoupit a změknout, ale možná i proto, že děti trvaly na téměř okamžité konzumaci pohárků. Přesto bych příště více vrstvila korpus - krém - korpus - krém. 



Žádné komentáře:

Okomentovat