Prohledat tento blog

čtvrtek 26. února 2015

Vintage koberec

Před pár dny jsem koupila v Ikei kobereček do koupelny, aby nás v koupelně u umyvadla a vany nestudilo do noh. Vzala jsem ten nejlevnější co měli - za třicet korun, i když byl bílý. BYL. 


Za pár dní přibyla první smítka a šmouhy a už po pěti dnech vypadal na to, že by potřeboval do pračky. Vypadalo, že kobereček se bude hlavně prát a sušit a nás bude po většinu času dál u umyvadla studit do noh. Mohla bych ho obarvit. Ale jak, aby se mi celý nerozpadl? Barvy prodávané v drogerii na obarvování textilu je potřeba vařit a to by pogumovaná část koberce nepřežila, nehledě na to, že jsou určeny na přírodní materiály a nejsou vhodné na umělá vlákna. Tu přišel nápad. 

Udělám na něm záměrně obří flek. Namočím ho celý do lázně ze silné kávy. V zápětí přišel druhý nápad. Pomaluji ho ornamenty pomocí fixy na textil a bude vypadat podobně jako jiný Ikea kobereček. A na to přišel třetí nápad, udělám na něm fleky ze silné kávy, ale uspořádané a ve vintage stylu a ještě vyzkouším zapůjčené šablony od kamarádky. Inspirací mi byly vintage koberce, na internetu je jich spousta, ale jsou docela drahé.

Návod na výrobu svého originálního dekoru na koberci je jednoduchý a rychlý. Jak jsem postupovala?

Uvařila jsem si misku silné kávy, tzv. smrťáka. Pro ty, co by neznali: asi šest polévkových lžic pomleté kávy zalít půl litrem vřící vody, zamíchat a počkat až se káva usadí na dno.


Poprvé a naposledy zvěčnila kobereček v bílém kabátě (foceno v noci za umělého osvětlení).


Zkusmo rozmístila šablony. Pokud je nemáte, můžete použít malířské válečky (jdou koupit levně na Aukru), kterými se dříve dekorovaly stěny. Taky se dá použít nějaká krajka či háčkovaná dečka, popřípadě opakovat vzor 2D vánočních ozdob. Ploché slaměné nebo háčkované hvězdičky, andílci atd. Často také děti ukrývají mezi svými razítky pěkné vzory... A samozřejmě si můžete vyrobit své vlastní šablony z fólie, tvrdé čtvrtky papíru, razítka z brambory...



Do misky s kávou jsem máčela rožek houbičky a opatrně ťupkala přes šablonu. Napoprvé jsem ji namočila moc, takže káva se rozpila pod celou šablonu. Pak už jsem houbičku máčela méně a raději ji silněji a vícekrát na šablonu přitlačila a dávala si pozor, aby šablona neujela. Bílá místa pod šablonou mi přišla moc bíla a tak jsem je taky lehce přetřela, ušmudlala houbičkou.


Přes noc jsem nechala koberec uschnout na topení. Celá tato akce vzala i s uvařením kávy 15 minut. 


 Jak koberec uschnul, vzor zesvětlal. 


Nyní se chystám ještě celý vzor zafixovat tím, že jej lehce přejedu žehličkou přes utěrku. Výrobce sice žehlení vůbec nedoporučuje, ale risknu to. Přeci jen, co kdyby ty všechny fleky v pračce pustily... 


Pokud máte tip na to, jak flek od kávy zaručeně nepustí sem s ním (do komentáře)! A pokud máte starý koberec, který už nejde pořádně vyčistit a už se na něj nemůžete dívat , pusťte se do toho. Jestli ho chcete poslat do věčných lovišť a je to větší kusový koberec, napište mi, ráda se ho ujmu.  




Jestli máte nějaké tipy na oživení koberce, zkušenosti s jejich barvením, dekorováním apod., budu ráda, když se o ně se mnou podělíte.

9 komentářů:

  1. Super nápad, niekedy sa určite zíde.
    Emily

    OdpovědětVymazat
  2. Super nápad, niekedy sa určite zíde.
    Emily

    OdpovědětVymazat
  3. Tééda .... supr nápad:-)))

    OdpovědětVymazat
  4. Na to avokádo koukni tady: http://ajka-uajky.blogspot.cz/2012/10/lesni-skolka-kytickovy-kolac.html
    Jednu pecku jsem dala do skleničky, aby špička koukala, a jednu do hlíny a zalívat, aby úplně nevyschla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Skvělé, díky, už jsem to nastudovala a chystám se to i hned vyzkoušet, jen co budeme mít doma nějakou exotickou pecku.

      Vymazat
  5. No teda-jen obdivně zírám! Já tyhle předložky v Ikea přehlížela, páč mi bylo jasné, že bílá by za chvíli byla úplně jiná. nabarvit-to by mě nenapadlo. No-člověk se učí celý život. A můj milý říkává-aspoň neumřeš blbá... :-)

    OdpovědětVymazat
  6. No teda-jen obdivně zírám! Já tyhle předložky v Ikea přehlížela, páč mi bylo jasné, že bílá by za chvíli byla úplně jiná. nabarvit-to by mě nenapadlo. No-člověk se učí celý život. A můj milý říkává-aspoň neumřeš blbá... :-)

    OdpovědětVymazat