Prohledat tento blog

pátek 7. srpna 2015

Mozaika


Už  několik let sbírám různé zbytky obkladů a dlažby, abych je pak mohla zpracovat do mozaiky. Tentokrát jsem nepoužila žádné z nahromaděných zbytků sesbíraných odevšad, ale využila jsem odřezky, které mi zůstaly po pokládce dlažby v koupelně a opravdu jen pár zcela nových dlaždic, takže i tak to byla recyklace odřezků, které jinak obvykle končí ve sběrném dvoře. 





Před pár týdny jsem se do toho pustila. Práce postupuje velmi pomalu, povětšinou mám na to jen pár hodin v týdnu, když Nina spí po obědě, nebo v noci když děti usnou a já přemůžu únavu, převléknu se do pracovního.



6.6.2015
Pořídila jsem si novou řezačka na dlažbu, nikoliv na obklad. Doma jsem našla jakousi řezačku na obklad z hobby marketu, ale ta se mi opravdu neosvědčila, stěží a s velkým úsilím zvládla na dlažbě jeden řez, pak už bylo kolečko tak otupené, že glazuru na dlažbě "kousalo" a nebylo schopné udělat rovnou linku, která by šla čistě rozlomit. Koupila jsem si tedy novou řezačku na dlažbu značky Rubi ze základní řady a jsem s ní spokojena, určitě by mohla mít pár vychytávek navíc, ale pro mé účely stačí i tak.

Na mozaice dostala docela zabrat, nařezala jsem s ní už určitě stovky drobných dílků a kolečko stále řeže. Jediné její omezení je minimální šířka řezu cca 1 cm, který je schopná rozlomit. Ale to jde v některých případech třebas pomocí papouškovacích kleští (já používala zcela obyčejné na vytahování hřebíků) nebo pak mají být přímo kleště na mozaiku.

6.6.2015

Do bedýnek od jahod, na jídelní tác i kusy lepenky jsem si rovnala na míru nařezené dílky do mozaiky tak, aby spolu hezky lícovali jednotlivé spáry.

6.6.2015
Menší čtverečky měly "nasedat" na ty větší, bylo tedy nutné ty menší nařezat tak, aby spára mezi nimi byla cca 1,5 - 2 mm a jejich okraje lícovali s většími čtverečky. Časem jsem polevila a tento způsob propočítávání a řezání dílků jsem opustila. Začala jsem řezat dílky od oka a pak podle potřeby dohledávala ten pravý, ke konci mi na stěně zbyla prázdná místa, do kterých mi neseděla žádná kombinace z předřezaných dílků tak, aby spáry mezi nimi nebyly příliš velké ani malé (dala se do nich následně zapracovat spárovačka) a zároveň aby zapadly do nepravidelného pravoúhelníku, takže ty jsem pak dořezávala na míru. Práce to byla a je opravdu titěrná. Jenom samotné řezání mi vzalo minimálně 15 hodin čistého času, tedy nespočet volných hodin v době popoledních šlofíčků naší nejmenší. Samotné lepení už asi nedopočítám, ale bylo to minimálně 50 hodin čistého času. Většinou jsem si do koupelny nastěhovala počítač a pouštěla film, nebo audioknihu či skypovala s bdící kamarádkou za oceánem, která narozdíl od těch českých neměla půlnoc. 

6.6.2015

První nesmělý začátek, když jsem sbírala odvahu, polepit celou stěnu minikostičkami. Nejprve jsem na stěnu nanesla malou vrstvu lepidla stěrkou se zubem 0,6 mm a pak do ní lepila jednotlivé kostičky. 


6.6.2015
Tento způsob mi ale moc nevyhovoval. Bylo pro mě dost těžké udržet vzájemnou rovinu jak výšku jednotlivých dílků, tak také výslednou spáru ve stejné šířce. Sotva jsem si správně vyrovnala pár čtverečků, pak vmáčknutím nového do lepidla se mi hnuly ty sousední a jejich vyrovnávání začalo nanovo. 



Proto jsem nakonec úzkou špachtlí nanášela lepidlo vždy jen na právě vkládanou kostičku do mozaiky.  



Nejvíc se mi osvědčilo lepidlo nanášet do pyramidálního tvaru. Takto se lepidlo hezky rozprostřelo pod lepený dílek a zbytečně "nepřetékalo" do spár. Zpočátku jsem dávala rovnoměrnou vrstvu lepidla na celý dílek, ale po jeho přímáčknutí na stěnu k mozaice se jeho přebytek rozprostřel do spár mezi dílky a bylo ho pak nutné pracně odstraňovat, to proto, aby byl mezi jednotlivými dílky volný prostor pro spárovací hmotu. 


9. 6. 2015
O pár dní později zase kousek lepení.
9.6.2015


9.6.2015


9.6.2015
Dořezat zásobu dílků a jde se zase lepit ve chvilkách, když dítě/děti spí.
12.6.2015


12.6.2015


12.6.2015
Snažím se od oka nebo za pomocí distančních křížků udržet jednotnou velikost spáry (cca 1,5- 2 mm). Na detailu je vidět, jak mi lepidlo občas přeteklo do spáry. Pomocí distančního křížku nebo malých plastových klínků jsem jej odstraňovala, pokud nezaschlo. Zaschlé lepidlo šlo odstranit už jenom šroubovákem či špachtlí a dalo to víc práce. Navíc hrozí riziko, že nástroj "ujede" a poškodí mozaiku, odštípne kousek hrany.


12.6.2015
Na úplném začátku bylo v plánu používat čtverečky velké maximálně 5*5 cm, po několika hodinách strávených jejich řezáním a lepením jsem už udělala ústupek a byla ráda za každé poskočení pomocí větších čtverců, na konec jsem se dopracovala i na rozměr cca 40*40 cm.


12.6.2015


12.6.2015

23.6.2015

Distanční křížky v akci, vytahovala jsem je, až když lepidlo zaschlo nebo alespoň "zavadlo", jinak se mi stávalo, že se mi mozaika pod tíhou dalších dílků hýbala. Vůbec nejlepší bylo, dělat po menších částech, nesnažit se udělat velký kus u sebe naráz, protože tolik malých dílků je vzájemně  aspoň trochu "propojeno" lepidlem a hýbou se a nebylo i při nejlepší snaze je uhlídat na svém místě, na což jsem někdy přišla bohužel až pozdě na druhý den, když už lepidlo zatvrdlo.
23.6.2015


23.6.2015
O pár dní později...
30.6.2015


30.6.2015

30.6.2015
Začínám obkládat také rantl vany. Ten lehce spáduji tak, aby voda z něj mohla stékat do vany. Současně silnou vrstvou lepidla vyrovnávám schod ytongové podezdívky. Jak Mistr rád říkává: "Dvakrát měř, jednou řež." a jeho učnice dodává: "I mistr tesař se utne!"

30.6.2015
Okraj vany jsem oblepila malířskou páskou a pokaždém skončení práce vše pořádně umyla, vyčistila. Jinak hrozí, že zaschlé částečky tvrdého lepidla vanu poškrábou. 

30.6.2015



30.6.2015

Po dlouhé odmlce jsem měla celý víkend "sama pro sebe" a tak od rána do noci řezala, lepila, na míru dolepovala zbytky až mi v jednu ráno zcela došlo lepidlo a muselo se jít spát. 


11.7.2015

11.7.2015

11.7.2015
Už jsem to nevydržela a na malém kousku mozaiky jsem vyzkoušela spárovačku (Mapei z hobby marketu, údajně skvělá, protiplísňová, tak uvidíme, co ukáže čas).

12.7.2015
Nedělní ráno - výsledek mého celodenního a celonočního řádění - jedna stěna je zcela hotová! Jupííí!!!

Jedu si do hobby marketu pro nový pytel lepidla. Zde patří velké díky kamarádům s autem, kteří mi ku tomu byli nápomocni a nakonec jsem byla ráda, že těch 25 kilo netáhnu v krosně na zádech.

12.7.2015
A pak už se nedělní odpoledne neslo v dolepování bílých míst na okenní stěně. Okolo deváté večer jsem to měla téměř hotovo (dofotím), rychle vše uklidila, vytřela podlahy a už se ozvalo klepání na dveře malých skřítků, které i s tatínkem dovezly České dráhy už s tradičním 90 minutovým zpožděním domů.

Větší skřítek pak znalecky prohlédl mé dílo a pronesl: "Maminko, to se ti MOC povedlo!"

Pokračování příště...

Klíčová slova: návod foto postup mozaika DIY jak udělat mozaiku 

1 komentář: