Prohledat tento blog

úterý 14. srpna 2018

Konstrukce střihu na barefoot kotníčkové boty / návod

Vyrobeno: 3.7.2018

Nejprve jsem se pokusila vytvořit si střih na boty rozpáráním a rozstříháním starých balerínek, které už se, jak ležely ladem, začaly samy rozpadat a navíc mě tlačily na délku i šířku. Měla jsem v plánu si střih podle nich jenom lehce upravit, aby mi sedl na moji nohu. Střih jsem si odzkoušela na ušití balerinek z rifloviny a ejhle. Svrsek mi okolo nártu nohy nesedel, kdyz jsem jej více stáhla, že spadl na nárt, tak jsem zas ubrala příliš na šírxce či na délce... tak jsem se rozhodla vyrobit si střih na míru. 

Na internetu jsem v minulosti zahlédla návod na konstrukci střihu podle vlastního chodidla. 
Na tvrdý karton jsem obkreslila tvar svého chodidla, přidala 1 cm nadměrek u palce a 1 až 2 mm okolo obvodu celého chodidlo. Vznikl mi tak tvar vložky pro budoucí botu. Vložku  jsem vystřihla, vsunula do ustřihnutého konce starých punčochových silonek. Ustřihla jsem si z nich kus s mírným přesahem asi do půlky lýtka.


 Punčochu s vložkou si "obula" a ze všech stran oblepila papírovou malířskou páskou. Ta samotná na silonkách moc nedrží, proto jsem je dobré ji ještě přejet klasickou izolepou. 


Na noze tak vznikla papírová sádra. Na ni jsem si už rovnou nakrelila z jakých dílu by měla být výsledná bota ušita. 


Na středu paty jsme si vyznačila čáru. podél ní jsem opatrně krustu i s punčochou rozstřihla a nohu z "odlitku" vysvobidila. Původně jsem se pokusila vysvobodit nohu prostřihnutím přes nárt, ale nešlo se mi tam nůžkami pohodlně dostat.


Pak už jen stačí rozstříhat odlitek podle vyznačených čar.

Oddělení podešve (kartonu) od svršku se nejsnadněji podaří pomocí ostrého skalpelu.


Vzniklé díly pak položit na papír a překreslit z nich střih, dělala jsem jej i spotřebnymi okraji na švy a překryvy. 
Přibližně 3 mm jsem  přidala u každého dílu na patě a asi 5 mm na spodní okraje boty, kde má být přišita stélka pro podešev. Jazyk jsem si nakreslila od oka s dostatečnými přesahy do šířky tak, aby nevykukoval z bočních dílů, které se budou šněrovat. 


Žádné komentáře:

Okomentovat