Prohledat tento blog

neděle 7. června 2015

Oboustranná vložka do kočárku s podnožníkem v jednom a rychlá recenze na Maclaren k tomu

Pořídila jsem bazarový golfáč Maclaren Triumph a až doma si všimla, že tento model nemá podnožník, takže nožky dítě plandají nejen při jízdě, ale taky ve spánku. Proto jsem se rozhodla ušít podnožník. I přes tento "nedostatek" jsem už po první jízdě s golfáčem byla nadšená. Pověst Maclarenů nelže - jsou velice snadno ovladatelné, dokonce jdou lehce řídit jednou rukou a měnit směr jízdy například i při telefonování. Nepozorovala jsem žádný rozdíl oproti sporťáku se spojenou rukojetí a to i na nerovném terénu jako je dlažba či výmoly na chodníku. Jediné obecné mínus jsou u tohoto modelu menší kolečka. Golfky na dlažbě výrazně více drncají do rukou (oproti Maclaren XT). Vzhledem k mojí výšce 176 cm se u něj musím trochu předklánět, tedy ocenila bych vyšší rukojeti či možnost jejich vysunutí jakou má řada Maclaren XT.  




A teď pojďme k samotnému návod na šití podnožníku.
Nejpve jsem přemýšlela, že bych vyztužený obdélník ručně přišila ke stávajícímu potahu. Přitom jsem si pohrávala s myšlenkou, že bych ušila do golfáče taky novou vložku, aby Nina měla s nadcházejcím létem na dotykových částech kočárku příjemný bavlněný materiál a  také by tím  odpadla nutnost potah golfek vyprat. Měla jsem to v úmyslu i přesto, že paní ho před prodejem celý vyprala a kočárek byl opravdu čistý jako ze škatulky.

A jak už tomu tak bývá přišel nápad, ušít oboustrannou vložku do kočárku, tu v místech pro nožky prodloužit a vyztužit.

Jako výchozí tvar vložky jsou použila podložku ze sporťáku X-lander, kterou jsem nejprve vyzkoušela do Maclarenu. Tím jsem si ověřila, zda tvarově sedí a jestli vyhovuje i umístění dírek na provlečení popruhů.


Podložka padla do Maclarenu jako ulitá, pouze při sklopení opěrky do lehu jsem chtěla, aby  v obličejové části podložka dostatečně kryla kočárkovinu a tváře dítětě se tak otíraly o bavlněnou vložku a ne o originální potah ze syntetického materiálu.


Proto jsem tuto část zvětšila - zešířila v obličejové části podložky asi o 10 cm .


Podnožníkovou část jsem prodloužila asi 12 cm, přičemž je v tom započten taky přídavek na založení. Více podnožník prodloužit nešel, nevešel by se ve sklopeném stavu mezi podpěrku pro nohy (viz fotky hotové podložky na kočárku).


 Stejný díl jsem si střihla i z druhé látky. Pokud máte symetricky se opakující vzor na látce, jako je tomu u mojí látky, hlídejte si, aby vzor hezky vycházel na střed podložky. U světlého dílu podložky jmse přidala o něco více na záševky, to proto, že jsem se ještě rozhodla podnožníkovou část zašít do průhledné ubrusoviny, aby byla lehce omyvatelná.


Ubrusovinu jsem u světlého dílu všila do skladu z bavlněné látky. Snad je to patrné z fotografie.  To proto, že jsem potřebovala, aby mi patka "jela" po bavlněné látce a ne po PVC ubrusovině. Pokud nemáte kráčející (či teflonovou?) patku, ale pouze obyčejnou kovovou, PVC vrstva o ni drhne a při šití se pak krabatí.  


Anebo okraj PVC ubrusu můžete olemovat bavlněnou lemovkou, tak jako jsme to udělala u tmavého dílu. 


Spodní část podnožníku založit a našít na něj suchý zip (viz fotografie dále v textu) tak, aby vznikla uzavíratelná kapsa pro výztuhu.Pak oba díly důkladně sešpendlit, na jednu stranu přidat výztuhu (v mém případě to byl vatelín, do podnožníkové části jej nedávajte, tam budete dávat pevnou výztuhu a spíše by tam byl na škodu - pevná výztuha by o něj drhla, bez vatelínu bude po bavlněné látce hezky klouzat) a celé obšít na stroji. Přebytečnou látku odstřihnout.


V ohybech látku nastřihnout kolmo ke švu, přitom si dávat pozor, aby jste  nestřihli do švu. Protože je podložka samý oblouček, nastřihávala jsem ji po celém obvodu cca 1-1,5 cm od sebe.


Při obšívání jsem do vnitřních obloučků vložila popruh s nacvakanými patentky, těmi se vložka přichytí ke kroužkům, které už u kočárku jsou. Nejspíš tak jsou řešeny všechny kočárky, alespoň ty co znám to mají (Maclaren, X-lander, Quinny). 


Na pravé straně podložky v obloučku na popruhem je vidět, jak se látka zvlní, pokud ji nenastřihnete tak, jak bylo popsáno výše.


Pravý - nenastřihnutý okraj. 


 Levý - nastřihnutý okraj - si při přetočení na líc hezky sednul.



Kapsa na podnožník  vznikla tak, že v místě, kde končí PVC krytí jsem celou podložku prošila. 


Vznikla tak kapsa pro výztuhu. Použila jsme "plastovou" lepenku, která se mi osvědčila i na výztuhu kožených kabelek a brašny.
 

Přístě bych pro podnožník volila pravidelný tvar obdélníku - mírně zkosený tvar lichoběžníku je pak limitující pro vkládání výztuhy. Plastová lepenka lze ohnout - zlomit, ale pokud by jste chtěli použít sololit či překližku narazili by jste. 



Po celém obvodě jsem podložku našpendlila a obšila tak, aby hezky lícovala světlá a tmavá strana podložky a látka nikde nevykukovala ani nepřebývala. 


Doporučuji, udělat tento krok ještě před samotným šitím popruhových dírek, aby jste se vyhnuli případnému ujíždění látky při  jejich šití.

Dírky jsme šila raději o něco větší, aby se jimi popruhy daly pohodlně provlékat. Trčící nitky jsem pak odsříhávala a vytahovala (na fotografii je stav před).


Začištěné dírky už na kočárku.

  
Podložka je skoro hotová.


Stačilo už jen přišít šňůrky, které v případě potřeby budou držet zdvihnutý podnožník.


Šňůrky jsou zakončeny očky pro sklopenou polohu podnožníku a pro jeho zdvižení.


 Podložka v kočárku při poloze zádové opěrky v sedě. Uši podložky (zešířená obličejová část) podložky trochu trčí, ale používáním se už slehla ke konstrukci kočárku.


 Podložka v kočárku se sklopenou  zádovou opěrkou při spánku dítěte. 


Klíčová slova: DIY oboustranná vložka do kočárku sporťáku golfáče návod fotonávod popis Maclaren X-lander


3 komentáře:

  1. Dobrý den, taky jsem koupila tohoto maclarena a mám stejný problém... a neumím šít! Nešijete náhodou na zakázku? :-) Veronika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, občas jsem něco takto šila, ale v současnosti na to nemám příliš mnoho prostoru a času, proto se omlouvám, že Vám nemůžu dát lepší odpověď.

      Vymazat