Prohledat tento blog

pátek 31. října 2014

Ikea skříň

Je asi pátá hodina ranní 28. ledna 2014 a mě tato skříň prostě nedá spát. Je dost omšelá, okoukaná a já (asi ve spánku) přemýšlím, co s ní, kam ji v rámci přesunů v našem bytě dáme a pokud přijde do ložnice, jak ji sladit se zamšele bílou patinou v této místnosti. A taky mi pořád vrtá hlavou, jestli jde patinovat i dřevotřísku s folií. Teď už vím. Jde to! 



Stačí povrch zdrsnit - přebrousit šmirglem se zrnitostí 80 až 120. Osobně raději používám trochu drsnější papír a tolik na něj netlačím, aby nedělal na broušeném povrchu hluboké rýhy. I u fólie doporučuji šmirglovat povrch ve směru "dýhy - kresby dřeva".  Nešmirglovat kolmo na letokruhy, ani krouživým pohybem ruky,ale držet se směru "dýhy". Případný hlubší šrám pak tolik nevynikne a ztratí se v kresbě dřeva. 

Celou skříň jsem pak omyla, abych ji zbavila drobného prachu po broušení a případných nečistot a mastnoty. Okolí knopek a knopky samotné jsem ještě odmastila 90% lihem. 

Pak už stačilo vzít štetec, hadřík a plechovku s barvou a skříň "nasucho" natírat. Stětec jsem do barvy nemáčela, jenom malinko ušpinila jeho konečky a ty ješte poťupkala na víčko (od okurek, těch jsme měli tou dobou doma hodně... proč? nápověda v zrcadle!), popřípadě otřela do hadříku, když barvy na štetci ulpělo hodně.


Po skříni pak zlehounka jezdila, jakoby ji štětcem hladila, jemně lechtala. Je dobré v tomto kroku nikam nespěchat a opravdu se soustředit na velmi jemné dotyky, aby intenzita chycené barvy na skříni byla všude stejná. 

Pokud náhodou někde více přitlačíte, pak místo vytřete hadříkem a přejeďte ho štětcem znovu. Je to práce titěrná a zdlouhavá. Mě tato skříň tímto způsobem trvala asi pět hodin. Na druhou stranu, spotřeba barvy je minimální, na celou skříň padla asi třetina plechovky. Oblíbila jsem si vodou ředitelnou barvu Akryl mat od Hetu.  Má certifikát i pro natírání dětských hraček a přitom je vhodná i na okna, dveře, ústřední topení. Tady by měla vydržet i větší zátěž a výkyvy teplot a vlhkosti. Kvalitou mi přijde přinejmenším podobná Balakrylu UNI, , ale spíše lepší. Přitom její cena je téměř poloviční. Už jsem touto barvou u nás doma natřela kde co, dokonce i podlahy v jedné půlce bytu a barva i na podlaze po půl roce hezky drží a je stále bílá (nezažloutla). Jen v místech, kde šoupeme židlemi (na kterých přitom sedíme, nenazdvihujeme je), dostala prkna patinu. Ale to si myslím, by udělala každá barva. Barvu jde taky hezky tónovat jakoukoliv vodou ředitelnou barvou - už jsme do ní přidávala tónovací primalex, ale třebas i temperky (na komodu s přebalovacím pultem). Tento typ na tónování jsem dostala od jedné kamarádky - nadšené lakýrnice!

Začínáme! Skříň "PŘED" při umělém světle žárovky, čekat na svítání se mně nechtělo a skříň PO asi pěti hodinách práce.











2 komentáře:

  1. Nádhera, musím vyzkoušet, díky za super tip. Chci přepatinovat veškerý ikea nábytek..
    Venda

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to moc fandím, je to fajn relax a věci tímto způsobem vyskočí z okoukaného stylu, dají se tím i sjednotit různorodé kousky. Ať se dílo podaří!

      Vymazat