Prohledat tento blog

úterý 21. července 2015

Jsem dlaždič anebo dlaždička...

Trochu váhám, zda se nazvat dlaždičem či dlaždičkou, aby nedošlo k záměně pohlaví ale ani k personifikaci se sanitárním obkladem, dlažbou...  Kdo ví, jak se má správně nazývat žena, která se pustila do pokládky dlažby v koupelně?


Jak jsem se k tomu dostala? Před několika týdny udělal muž plán, že dodělá koupelnu, pustil se s vervou do velkoformátového obkladu a práce se mu dařila. Při této příležitosti začal Nikolka notovat vlastní písničku: 

"Chtěla máma koupelnu, tak až s ji ú-dě-lá!"
Já se tomu (v té době ještě nevěřícně) smála a zanotovala v podobném duchu dvojverší:
"Chtěl Nikolku krupičku, tak ať si ji ú-vá-ří!"
Nikolka rychle zareagoval:
"Chtěla máma koupelnu, ať ji TÁTA ú-dě-lá!"

Nakonec se ukázalo, že nebyl až tak daleko od pravdy.


Po nalepení obkladů padlo rozhodnutí, že se na zbytek "někdo" vezme. Nicméně před pár týdny, po nesplněných příslibech od různých dělníků, že k nám přijdou udělat nějaké práce, včetně pokládky dlažby, jsem to čekání nevydržela a pustila se do toho sama.

Práce postupovaly, přesněji řečeno stále postupují, pomalu, protože je dělám při dvou dětech na rodičovské dovolené ve chvilkách, když nejmladší spí a starší byl svého času ve školce a přitom bylo a je potřeba udržet klasický kolotoč domácích prací vaření, praní, nakupování, procházky s dětma...

Přesto bych se ráda podělila o nově nabyté zkušenosti, dodala váhajícím kutilkám/kutilům odvahu a zároveň si pro sebe takto udělala poznámky pro příště.

Základem je příprava podkladu. Ten byl už v minulosti vyrovnán nivelizační hmotou, takže  stačilo z prostoru všechno vystěhovata pak podlahu pořádně umýt, seškrábat z ní zaschlé "kaňky" po omítkách a zdící maltě, vysát zbytky prachu z koutů a škvír. 



Při čekání, než podlaha proschne, aby bylo možné nanést hydroizolaci, jsem využila takto prázdného prostoru a nanečisto jsem si dlažbu rozložila, abych naživo viděla, jak budou v prostoru vycházet spáry. Rozhodla jsem se klást dlažbu tak, že střed dlaždice bude vycházet na střed vstupních dveří. V diskuzi byla i varianta středové spáry na střed dveří, ale ta mi v našem prostoru od počátku neseděla.

Aby dlažba zapadla hezky i okolo futer u dveří, bylo potřeba je o patřičnou výšku podřezat. Tady je nutno započítat i výšku lepidla a mít už také vodováhou zjištěný skon podlahy, aby jste v případě potřeby mohli přidat více lepidla k případnému vyrovnaní sklonu podlahy a k jejímu správnému "spádovaní".




Uříznout a pak dlátem a kladivem postupně vytlouct přebytečné dřevo.



Na suchý a čistý podklad nanést hydroizolaci. První zředěný nátěr slouží u savých podkladů jako je beton jako penetrace, do rohů místnosti (na hrany obvodové stěny s podlahou) se pomocí hydroizolace přilepuje hydroizolační páska. 


První várku lepidla pro první dlaždici jsem dělala přesně podle návodu a použila k odvážení váhu. Když to viděl muž, mohl se potrhat smíchy, a poradil mi, že správná konzistence se pozná tak, že rozdělané lepidlo se dá ztěžka zamíchat a nepadá z lžíce - něco jako správně ušlehaný sníh z vaječných bílků, i když ta lehkost a nadýchanost výsledné hmotě chybí. Pak už jsem správnou tuhost měla v oku a podle potřeby přidávala po troškách vodu. 






Distanční křížky 2,5 mm, původně jsem chtěla 3 mm, ale byly tak dokonale uklizeny, že nebyly k nalezení.


Když bylo nalepeno prvních pět dlaždic, nejmladší se začínala v postýlce už trochu vrtět a tak jsem měla při lepení šesté dlaždice o trochu adrenalinu postaráno...


... stihla jsem nakonec i šestou dlaždici nalepit, umýt načíní, uklidit celý pracovní prostor před koupelnou, dát si sprchu a pak s úsměvem vytáhnout probouzejícího se spáče z postýlky. 


Pracovní náčiní: špachtle, zednická lžíce, hřeben se zuby 0,6 mm.


Prvních šest dlaždic jsem položila, během "poledního" spánku, další dvě půlky i s řezáním v rekordním čase jeden a půl hodiny, když jsem uložila obě děti večer spát a čekala dokud tvrdě usnuly.






Trocha sebekritiky: i přes pročítání spousty návodů a shlédnutí nespočet videonávodů jsem nikde nenarazila na upozornění, že u vstupních dveří by měla být dlažba "kryta/chráněna" kovovou lištou, která zabrání poškození odhalených hran dlažby.



Klíčová slova: pokládka dlažba návod foto postup rady tipy zkušenosti postřehy laik

6 komentářů:

  1. Čtu poprvé s otevřenou pusou.
    Čtu podruhé s vymknutou čelistí.
    Čtu potřetí a musím napsat do komentářů, že se klaním před šikovností a vlastně i odvahou.
    Tak aktuální je pro mě toto téma. A dost si věřím, ale zárověň se bojím, že až se pustím do opravdové akce, budu sedět uprostřed místnosti jako packal. Slzy na krajíčku a chuť vytáhnout pojistku od granátu.

    Ale toto je krása krás :)

    OdpovědětVymazat
  2. Jééé, děkuju!:) Moje pocity když jsem si poprvé rozmíchavala první várku lepidla a lepila první dlaždici u vstupních dveří, která bude při vstupu první na očích byly dost podobné. ale naštěstí, lepidlo nějakou dobu tuhne a je čas si s tím pohrát, opravit, popřípadě dlaždici vzít a přelepit. Držím pěsti, ať se dílo podaří.
    PS: Ještě víc než já to nakonec prožíval můj muž, otevřel si na to láhev rumu - je to velký perfekcionalista...

    OdpovědětVymazat
  3. Moc obdivuji odvahu a klaním se výsledku. Narazila jsem na Váš blog díky týhle dlažbě. Máme ji v koupelně totiž taky. Ale já její pokládání sledovala z povzdálí z Anglie a manžel ji podle mých nákresů a instrukcí s pomocí našeho kamaráda zedníka. Líbí se mi Váš nápad s mozaikou, mám v plánu ze zbytků dlažby udělat mozaiku na dřevěný servírovací tác a když zbyde materiál tak ještě nějaké další tvoření, venkovní stolek pod kytičky nebo něco podobného. Ale na zdi mě to, přiznám se, nenapadlo.. My ji tedy máme položenou na koso, jak na zemi, tak na zdi (kde je vlastně spíš postavena než položena https://www.instagram.com/p/21pvHKqn91/?taken-by=mili_van_der_raven)... a i když jsem se bála, že se mi brzy okouká, jsem za ni pořád ráda. Není na ní vidět každá kapka, snadno se udržuje a je prostě zajímavá. Akorát u nás doma jsem perfekcionista já a když jsem přijela, musela jsem si otevřít láhev alkoholu já, abych nezačla nahlas kritizovat nedostatky. Například napojení vodorovné a svislé části, kde hrany nenavazují. Na druhou stranu mohu být ráda, že jsem přijela a měla jsem koupelnu... A vlastně jsem pyšná i na svého muže, který když jsme se poznali, tvrdil, že neumí ani přivtat poličku... :) Také obdivuji Vaše renovování nábytku, mám k věcem podobný přístup - co jiní vyhazují, já si beru domů a snažím se tomu dát nový život. Mám ráda ten jedinečný charakter, který to prostoru dává. Mějte se krásně! Mili

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! Dívám se na Váš instagram a nevědět, že jde o jednu a tu samou dlažbu, nepoznala bych ji, jak je položena do kosočtverce, vypadá to úplně jinak, působí to až luxusně. A je fakt, že ta kombinace vzoru a barev je povedená, je to takový samoúdržbový model:)

      Vymazat
    2. Děkuji! Dívám se na Váš instagram a nevědět, že jde o jednu a tu samou dlažbu, nepoznala bych ji, jak je položena do kosočtverce, vypadá to úplně jinak, působí to až luxusně. A je fakt, že ta kombinace vzoru a barev je povedená, je to takový samoúdržbový model:)

      Vymazat
    3. Děkuji! Dívám se na Váš instagram a nevědět, že jde o jednu a tu samou dlažbu, nepoznala bych ji, jak je položena do kosočtverce, vypadá to úplně jinak, působí to až luxusně. A je fakt, že ta kombinace vzoru a barev je povedená, je to takový samoúdržbový model:)

      Vymazat